مقالات

تأثیر کرونا بر شنوایی

avayeshariati-The-effect-of-coronary-artery-on-hearing-and-recent-findings-1

کووید 19 ویروسی بود که در اواخر سال 2019 در ووهان چین سر برآورد و تبدیل به بیماری پاندمی عصر شد. علائم متعدد و گوناگونی را برای این بیماری برشمرده‌اند. اگرچه در ابتدا تأثیر کرونا بر شنوایی انکار شده بود، در تحقیقاتی طی ماه‌های اخیر روشن شده است که این بیماری سبب کم شنوایی نیز می‌شود. در این مقاله به تأثیر کرونا بر شنوایی می‌پردازیم. با آوای شریعتی همراه باشید.

تحقیقات دال بر تأثیر کرونا بر شنوایی

پژوهش‌ها باید پروسه‌ای را طی کنند که تا پایان آن هیچ‌یک از یافته‌ها نمی‌تواند دقیق و اثبات شده تلقی شود. در رابطه با ویروس کووید 19 و پژوهش‌های مربوط به آن، این موضوع وسعت بیشتری دارد. زیرا ویروسی تازه شناخته شده است که پیش‌بینی رفتارهای آن نیازمند ماه‌ها و سال‌ها پژوهش دقیق آزمایشگاهی است. در آغاز شیوع این میهمان ناخوانده، بیشتر مطالعات گزارش‌ها حاکی از عدم تأثیر کرونا بر شنوایی بود. اما از آنجا که علم پزشکی یک دانش تجربی است، با پیدا شدن نمونه‌های نقض، ورق برگشت.

اخیرا مطالعاتی صورت گرفته است که نشان می‌دهد علائمی چون وزوز گوش و کم شنوایی می‌توانند از مصداق‌های تأثیر کرونا بر شنوایی باشند. از یک پژوهش جامع در دانشگاه منچستر سخن می‌گوییم که پروسه‌ی آن حدود یک سال طول کشیده است. این پژوهش درواقع از مفصل‌ترین کارهای صورت گرفته به صورت تخصصی در تأثیر کرونا بر شنوایی است. بر اساس این تحقیقات، تعداد کیس‌هایی که در روزهای نخست ابتلا به کرونا از مشکلات مربوط به شنوایی شکایت دارند، قابل توجه است. مشکلات شنوایی ناشی از کرونا ممکن است مدت طولانی با فرد بماند.

 

avayeshariati-The-effect-of-coronary-artery-on-hearing-and-recent-findings-2

 

نتایج تحقیقات

ماحصل پژوهش جامع یاد شده، درواقع آمیخته‌ای از 28 پژوهش مختلف است. این نتایج نشان می‌دهد حدود 6/7 درصد از افرادی که به ویروس کووید 19 مبتلا شده‌اند، با مشکل کم‌شنوایی نیز روبه‌رو بوده‌اند. 2/7 درصد از آنان مشکل سرگیجه داشته‌اند. 8/14 درصد نیز (که درصدی قابل توجه است)، با مشکل وزوز گوش درگیر شده‌اند.

 

چگونگی تأثیر کرونا بر شنوایی

مطالعات و بررسی‌های انجام شده اکنون مشکلات شنوایی را در گروه علائم کرونا قرار می‌دهد. البته مشکلاتی چون وزوز گوش، کم شنوایی و … ممکن است علل متعدد دیگری داشته باشند. کما اینکه پیش از شییوع ویروس کرونا نیز افرادی از این ناراحتی‌ها شکایت می‌کردند.

در هر صورت ویروس کووید 19 نیز به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده‌ی مشکلات شنوایی شناخته می‌شود. برای توضیح بیشتر باید به اختلالات نوروپاتیک اشاره کرد. سیستم‌های عصبی در بدن از نقاطی هستند که مورد حمله‌ی ویروس کرونا قرار می‌گیرند. در این سیستم، عصب هشتم مربوط به شنوایی است.

اگرچه نمی‌توان علائم شنوایی را شایع‌ترین علائم کرونا دانست، تأثیر کرونا بر شنوایی نیز دیگر قابل انکار نیست. مقصود این است که علائمی چون کم شنوایی را نمی‌توان تهدیدکننده‌ی جان بیمار تلقی کرد. همچنین علائمی مانند کاهش بویایی و چشایی همچنان نسبت به کاهش شنوایی در بیماران کرونایی شایع‌تر است. گفته شده که نسبت بیماران دارای علامت کاهش بویایی به دارندگان مشکلات شنوایی بر اثر ویروس کرونا، شش به یک است.

 

avayeshariati-The-effect-of-coronary-artery-on-hearing-and-recent-findings-3

 

علائم دقیق تأثیر کرونا بر شنوایی

وزوز گوش یکی از علائمی است که بیماران کرونایی را درگیر می‌کند. افت شنوایی نیز از علائم نسبتا شایع است. اما از دست دادن ناگهانی شنوایی در مرتبه بعدی قرار می‌گیرد. این وضعیت از نظر بسامد در بیماران کمتر از دو علامت دیگر دیده شده است. از دست دادن شنوایی با افت سی دسی‌بل در سه فرکانس متوالی خود را در بیمار نشان می‌دهد. دامنه‌ی زمانی آن نیز معمولا سه روز است. پس از گذشت سه روز بیمار ممکن است دچار وزوز گوش یا سرگیجه شود.

برای بیمارانی که به مرحله بستری در بیمارستان می‌رسند، ممکن است علائم شنوایی نیز وجود داشته باشد. اما از آنجا که برای این بیماران حفظ حیات و توجه به وضعیت ریه و و دستگاه تنفسی در اولویت است، معمولا سایر علائم از جمله تأثیر کرونا بر شنوایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در این موارد دیده شده که بیمار پس از بهبودی نسبی و ترخیص، متوجه مشکلات شنوایی خود می‌شود.

 

آیا آسیب‌های شنوایی ناشی از کرونا برگشت پذیر است؟

در برخی موارد مشاهده شده است که عوارض برطرف می‌شوند. هرچه بیماران زودتر برای درمان مراجعه کنند، احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود. علت آن است که برای درمان آسیب‌های ناشی از کرونا بر گوش، از داروهای ضد التهاب استفاده می‌شود. مراجعه‌ی دیرهنگام سبب می‌شود از میزان اثربخشی این داروها کاسته شود. بنابراین خود بیماران باید متوجه علائم شنوایی خود باشند و برای بررسی و درمان آن به متخصص مراجعه کنند.

از جمله داروهایی که برای درمان مشکلات شنوایی ناشی از کرونا تجویز می‌شود، داروهای ضد ویروسی به علاوه‌ی کورتون خوراکی است. همچنین تزریق کورتون در ناحیه‌ی پرده گوش می‌تواند اثربخش باشد.

از آن‌جا‌که پژوهش‌های دال بر تأثیر کرونا بر شنوایی، متأخر تر از سایر پژوهش‌هاست، موضوع درمان قطعیت چندانی ندارد. درواقع درخصوص بازگشت شنوایی و برطرف شدن عوارض، هنوز مطالعات دقیقی صورت نگرفته است. اما به‌طورکلی میزان موفقیت درمان وابسته به زمان مراجعه و پاسخ درمان است.

 

avayeshariati-The-effect-of-coronary-artery-on-hearing-and-recent-findings-4

 

پرسش و پاسخ کوتاه در مورد تأثیر کرونا بر شنوایی

1. آیا کووید 19 سبب ناشنوایی می‌شود؟

در تحقیقات صورت گرفته طی چند ماه اخیر، کم شنوایی، سرگیجه‌ی گوشی و وزوز گوش از علائم کووید در برخی از بیماران شناخته شده‌اند.

2. میزان تأثیر کرونا بر شنوایی چقدر است؟

همچنان سایر علائم چون مشکلات تنفسی، تب، سرفه و کاهش بویایی و چشایی از مهم‌ترین علائم شناخته می‌شوند. کاهش شنوایی با اختلاف بسیاری از آن‌ها در گروه علائم کرونا قرار می‌گیرد.

3. آیا مشکلات شنوایی در اثر کرونا درمان‌پذیر هستند؟

هنوز مطالعات و تحقیقات خاصی در این راستا صورت نگرفته است. البته مراجعه‌ی زودهنگام در روند درمان تأثیر دارد.

4. از چه دارویی برای درمان مشکلات شنوایی ناشی از کرونا استفاده می‌شود؟

از داروهای ضد التهابی مانند کورتون به صورت خوراکی یا تزریقی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *