مقالات

بهترین نوع سمعک

انتخاب بهترین نوع سمعک به موارد گوناگونی بستگی دارد. در این مطلب می‌کوشیم برخی از معیارهای انتخاب بهترین نوع سمعک را به شما عزیزان ارائه دهیم.

چرا انتخاب بهترین نوع سمعک مهم است؟

حس شنوایی از مهم‌ترین حواس برای ادراک محیط، پیام‌ها و ایجاد ارتباط است. افرادی که دچار ناشنوایی، کم‌شنوایی و سایر اختلالات شنوایی باشند، در زندگی روزمره و حرفه‌ای خود دچار مشکل می‌شوند. این موضوع می‌تواند علاوه بر کیفیت زندگی فردی و اجتماعی، بر شرایط روحی و روانی فرد نیز اثرات سوء داشته باشد.

انتخاب بهترین نوع سمعک برای شما یک هزینه نیست؛ بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است. باید ابزاری برای شنوایی تهیه کنید که با توجه به نیازها و شرایط زندگی و کار شما بهترین باشد. نمی‌توان یک یا تعداد محدودی از انواع سمعک را به عنوان بهترین نوع سمعک به همه معرفی کرد.

 

توصیه کلینیک آوای شریعتی برای شما عزیزان اینست که قبل از خواندن این متن، محتوای مربوط به سمعک را مطالعه نمائید.

 

avayeshariati-The-best-type-of-hearing-aid-3

 

معیارهایی برای انتخاب بهترین نوع سمعک وجود دارد و عواملی در این انتخاب تأثیر گذار است.

ازجمله:

  • میزان کم‌شنوایی فرد
  • کیفیت صدا در نویز
  • اندازه سمعک
  • طول عمر مفید کلی
  • طول عمر مفید باطری
  • برخورداری از گارانتی
  • ضد آب بودن یا نبودن
  • برخوردار بودن یا نبودن از فیلترهای مخصوص حذف سوت
  • برخوردار بودن یا نبودن از قابلیت بلوتوث
  • هوشمند یا غیرهوشمند بودن و توانایی کنترل از طریق موبایل
  • وایرلس بودن
  • دیده شدن یا نشدن

 

مراجعه به ادیولوژیست معتبر

ادیولوژیست یا شنوایی شناس فردی است که با دانش لازم، تست‌های متعددی را در سنجش سلامت گوش، میزان شنوایی و نوع اختلالات آن انجام می‌‌دهد. با به دست آمده اطلاعات حاصل از تست‌های گوناگون، او تشخیص می‌دهد که میزان کم‌شنوایی چقدر است، نوع مشکل شنوایی چیست و زمینه‌های احتمالی آن کدام‌اند. ممکن است ضعف در شنوایی در پی عوامل یا بیماری زمینه‌ساز خاصی به وجود آمده باشد. باید برای برطرف شدن این علل اقدامات لازم انجام شود و در کنار آن نیز سمعکی برای بهبود شنوایی تجویز گردد.

سابقه علمی و تجربی شنوایی شناس برای تجویز بهترین نوع سمعک ملاک مهمی است. افراد دارای دانش و تجربه کافی به دلیل روبه‌رو شدن با کیس‌های گوناگون به احتمال زیاد تشخیص درست‌تری خواهند داشت. البته به‌روز بودن تجهیزاتی که ادیولوژیست از آن‌ها برای انجام تست‌ها استفاده می‌کند هم مهم است. گاهی دستگاه‌های فرسوده و به‌روز نشده علی‌رغم علم و تجربه‌ی بالای ادیولوژیست می‌توانند او را به اشتباه بیندازند.

 

 

avayeshariati-The-best-type-of-hearing-aid-2

 

تجویز بهترین نوع سمعک مختص هر فرد

نوع سمعک تجویزی می‌‌تواند بسته به هریک از موارد و معیارهایی که پیش‌تر ذکر کردیم، متفاوت باشد. مثلا ممکن است فردی سمعک را تنها برای دریافت پیام دیگران و برقراری ارتباط بخواهد و فردی دیگر موزیسینی باشد که نیاز دارد اصوات را به طور دقیق‌تر از هم تشخیص دهد. همچنین ممکن است شرایط جوی و محیطی زندگی و شغل هر فرد با دیگری متفاوت باشد. ممکن است فردی حتما نیاز به سمعک ضدآب داشته باشد و برای فرد دیگر رؤیت نشدن سمعک یک دغدغه باشد. ادیولوژیست باید تمام این موارد را در نظر داشته باشد.

avayeshariati-The-best-type-of-hearing-aid-1

 

پرسش و پاسخ‌های رایج درباره بهترین نوع سمعک

1. بهترین نوع سمعک برای سالمندان کدام است؟

برای سالمندان معمولا دغدغه شغلی کمتر مطرح است اما مهم است که بتوانند به درستی با اطرافیان ارتباط برقرار کنند. راحتی استفاده از سمعک نیز برای آنانا موضوعیت دارد. ازآنجاکه سالمندان بیشتر در معرض مشکل فراموشی و حواس‌پرتی هستند، ممکن است مثلا به هنگام استحمام فراموش کنند سمعک خود را از گوش درآورند. پس بهترین نوع سمعک برای سالمندان باید دارای این ویژگی‌ها باشد:
– ضدآب باشد؛
– دارای فیلتر نویز باشد؛
– امکان کنترل آسان داشته باشد؛
– امکان تقویت و تمرکز بر صدای خاص داشته باشد؛

2. بهترین نوع سمعک برای کودکان کدام است؟

کودکان در سنین مختلف ممکن است به سمعک نیاز داشته باشند. برخی از استفاده کنندگان از سمعک بسیار خردسال هستند. در انتخاب سمعکی که برای کودکان تهیه می‌شود بهتر است به این موارد توجه شود:
– ضد آب باشد؛
– ضد ضربه باشد؛
– سبک باشد؛
– ابعاد آن با گوش کودک همخوانی داشته باشد؛
– امکان تنظیمات مختلف داشته باشد.

 

avayeshariati-The-best-type-of-hearing-aid-4

 

3. قیمت سمعک چگونه تعیین می‌شود؟

عوامل گوناگونی در قیمت‌گذاری سمعک تأثیر دارد. میزان پیشرفته بودن آن به لحاظ تکنولوژیکی و نیز اعتبار برند سمعک مهم‌ترین عوامل تأثیرگذاری در قیمت سمعک هستند. فراموش نکنید که بهترین نوع سمعک آن است که از گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش مناسب و کافی برخوردار باشد.

4. آیا سمعک‌ها را می‌‌توان متناسب با شرایط محیطی گوناگون تنظیم کرد؟

بله. از پیشرفت‌هایی که در تولید سمعک صورت گرفته افزایش هرچه بیشتر امکان تنظیم است. بنابراین می‌توان آن را متناسب با شرایط محیطی گوناگون تنظیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *